Annons

Emil Persson
Musik, film och tv med Emil Persson

 

Kungarna av B-filmer

Tänka sig. Näst efter Trayvon Martin handlade alltså helgens stora sociala medier-debatt i USA om en tornado full av flygande hajar. Rättare sagt: om tv-filmen Sharknado.

Nej, handlingen är inte svårare än så. En storm drar in över amerikanska västkusten, sveper med sig en massa hajar från havet och låter dem regna ner över civilisationen. I rollistan återfinns Ian Ziering (Steve Sanders i Beverly Hills), Tara Reid (Vickie i American pie samt sig själv i diverse nip slips) och John Heard (pappan i Ensam hemma).

En supermedveten B-film med billiga CGI-effekter. Och en homerun i ”så dåligt att det blir bra”-kategorin.

Alla från Mia Farrow till Röda Korset ville kommentera Sharknado på Twitter. Lost-manusförfattaren Damon Lindelof anmälde sig frivilligt till att skriva uppföljaren.

Sharknado blev alltså en ”pundemic”: en tävling i lustigheter på sociala medier. Skämt om snarlika katastrofer (crabquakes) förekom förstås, medan andra menade att det här är straffet för att vi aldrig riktigt lyssnat på Al Gores förmaningar.

Själv föll jag särskilt hårt för den här: ”Twenty minutes in, and we FINALLY have Tara Reid. They held her out like Brando in ‘Apocalypse now’.”

Som mest genererade Sharknado 5 000 tweets i minuten. De avdankade skådisarnas kamp mot hajarna var det topptrendande ämnet på hela Twitter. Dessutom fanns två andra Sharknado-relaterade topics med på samma topp-10-lista: Tara Reid och Syfy.

Syfy?

Syfy är kanalen som ligger bakom filmen. Och som har specialiserat sig på liknande lågbudgetrullar i över ett decennium.

Kanalen hette tidigare Sci-Fi Chanel och lanserades 1992 som en del av NBC Universal. B-filmsspåret slog de in på först 2001, då Thomas Vitale bestämde att det var dags att börja producera eget material snarare än att visa inköpt. Sedan dess har Syfy gjort över 200 Sharknado-liknande verk.

Skribenten Claire Suddath har beskrivit konceptet i Businessweek: ”This is the Syfy B-movie monster machine. It is cheap, it is stupid, and it is enormously succesful.”

En framgångsrik tv-film från Syfy kan dra runt 3 miljoner tittare. Siffran går att jämföra med senaste säsongsavslutningen av Mad men, som drog 2,7 miljoner. Men det är väl som någon skrev: så länge Mad men inte har scener där Pete Campbell – likt Ian Ziering i Sharknado-crescendot – slukas av en flygande, pixlig haj och motorsågar sig ut ur magen helskinnad, ja, då får de nog se sig besegrade.

Många av de Syfyproducerade filmerna är egentligen bara varianter av Sharknado-berättelser. Så kallade high-concept-filmer, där hela poängen mer eller mindre förklaras av filmens titel. (Andra exempel på kända high-koncept-filmer är Snakes on a plane, Hobo with a shotgun och – faktiskt – Tre män och en baby).

Så här kan det bland annat se ut när Syfy osäkrar sina kreativa krafter:

Frankenfish (2004).

Jersey shore shark attack (2012).

Aztec Rex (2007).

En genomsnittlig film från Syfy har en budget på 1-2 miljoner dollar. Även Sharknado landar någonstans i de trakterna.

Det är till exempel bara en etthundratrettiondel av vad Michael Bays senaste Transformers-schabrak gick loss på – men resultatet är ändå betydligt mycket mer underhållande.

Avsiktligt dåligt är alltid att föredra framför oavsiktligt dåligt.

Och Sharknados roligaste replik – ”Instead of letting live sharks rain down on people, we’re going to get in that chopper and throw bombs into the tornadoes” – hade nästan lika gärna kunnat yttras i någon av Hollywoods mycket seriösa och påkostade katastroffilmer.

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar