Annons

Emil Persson
Musik, film och tv med Emil Persson

 

LIVE: Oscarsgalan

18.20: Let’s do this! Osarsgalan är i skrivande stund ungefär åtta timmar bort och while det kan kännas som en förfärligt lång tid får man försöka vara smart och i stället se det som en chans att optimera uppladdningen.

Sändningen på Kanal 9 drar i gång redan klockan 23, med den sedvanligt granskande journalistiken på röda mattan. I själva verket rör det sig alltså om fyra flexibla timmar som måste avrättas. En ypperlig chans att avverka den där nominerade filmen som du ännu inte hunnit sätta tänderna i, alltså.

Kanske har du inte sett synnerligen sevärda saker som Nebraska eller Jakten eller The act of killing eller Philomena eller Dallas Buyers Club?

Läge att göra om och göra rätt. Eller också kan man ju, tja, hänga lite här.

theoscars

För tydlighetens skull: det här utrymmet kommer först och främst att tillägnas subjektiv liverapportering från själva Oscarsgalan, och kanske vara en binär kompis (lex Her) för de troopers som vakar i sin ensamhet, men det hindrar mig ju inte från att redan nu sjösätta lite försnack. Kommentarsfältet ligger som alltid öppet för synpunkter, hyllningar och hatattacker på min person.

Bra, då var det utrett.

Jag tänkte omedelbart gå vidare med en grundlig genomgång av alla de riktigt tunga kategorierna. Sia lite grann om tänkbara vinnare, som man gör. Och varför inte rivstarta direkt med de stora skådispriserna?

BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL

Nominerade: Christian Bale (American hustle), Bruce Dern (Nebraska), Chiwetel Ejiofor (12 years a slave), Matthew McCoua McConag McConaughey (Dallas Buyers Club), Leonardo DiCaprio (The wolf of Wall Street).
Trolig vinnare:
Matthew McCoua McConag McConaughey.
Största utmanare:
Leonardo DiCaprio.
Mörk häst:
Chiwetel Ejiofor.
Personlig favorit: Matthew McCoua McConag McConaughey.

Kommentar: Alright, alright, alright… Det är sjukt hur fort man anpassar sig. Bara väldigt nyligen kändes tanken på att situpsgigolon McCoua McConag McConaughey skulle få en ”Academy award winner”-etikett helt befängd. Jag bloggade sarkastiskt om saken så sent som i september. Men The wolf of Wall Street, Dallas Buyers Club och True detective senare så känns Oscarsvinsten inte bara sannolik, utan fullt logiskt.

Jag åt nyligen middag med Gustaf Skarsgård, karaktärsskådespelare extraordinaire, och han berättade att han nu håller McCoua McConag McConaughey som sin absoluta favoritskådis efter – ni gissade det allihop – Daniel Day-Lewis och Joaquin Phoenix.

Det är ironiskt i sig. Jag har själv varit en Leo-man så länge jag kan minnas, och unnat honom den eftertraktade guldgubben i flera år, men i kväll är jag ändå bekväm med att se honom slagen av av that dude i Bröllopsfixaren. Leo får fortsätta tråna.

BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL

Nominerade: Amy Adams (American hustle), Cate Blanchett (Blue Jasmine), Judi Dench (Philomena), Meryl Streep (En familj), Sandra Bullock (Gravity).
Trolig vinnare: Cate Blanchett.
Största utmanare: Egentligen ingen, men säg Meryl Streep då.
Mörk häst: Äh.
Personlig favorit: Cate Blanchett.

Kommentar: Överflödig. Det har stått Cate Blanchett i pannan på den här statyetten sedan Blue Jasmine gick upp på bio i somras. Hon är briljant i en briljant film. Då spelar det ingen roll att både Sandra Bullock och Meryl Streep levererar sitt absoluta A game.

Okej, vi stannar här så länge. Jag kommer att fylla på listan med fler kategorier allt eftersom kvällen fortskrider, men först ska jag försöka sova en stund och därefter ta mig till ICA Liljeholmen för att bunkra upp med sockerstimulantia.

På återhörande, y’all!

21.28: Right, så det är alltså så här detta kommer att funka om jag nu glömde säga det. Precis som när jag livebloggade Golden Globes tidigare i år. Tyvärr har jag inte Aftonbladets fräsiga och interaktiva chattverktyg, utan man får vackert uppdatera bloggen då och då.

Glömde också nämna att Kanal 9 kör programmet Vägen till Oscarsgalan 22.20 för den som vill peppa med det. So there’s that.

Nu har jag i alla fall handlat lösgodis för ett helt barnkalas, med sedvanligt dunderfokus på lysmelk (lysmelk är godissortimentets Jennifer Lawrence), och går stärkt in i det fortsatta förhandstippandet.

Tror att jag hoppar över de flesta fluffkategorier och går direkt på hårdvaran. Let’s biroll.

BÄSTA MANLIGA BIROLL

Nominerade: Barkhad Abdi (Captain Phillips), Bradley Cooper (American hustle), Michael Fassbender (12 years a slave), Jonah Hill (The wolf of Wall Street), Jared Leto (Dallas Buyers Club).
Trolig vinnare: Jared Leto.
Största utmanare: Bradley Cooper.
Mörk häst: Barkhad Abdi.
Personlig favorit: Jared Leto.

Kommentar: Även här är det egentligen onödigt att krysta fram utmanare och hästar, ty statyetten är Letos, och makten och hårmanen, i evighet. Jared Leto gör ju en egen statusresa vid sidan av McCoua McConag McConaughey (även om pojken för all del alltid varit en gedigen skådis, vilket han inte minst visat i Requiem for a dream och Lord of war) och kommer med 95 procents säkerhet att slå den lite spretiga konkurrensen i kategorin.

Fine by me. Älskade (eller, ja, ni fattar) Fassbender i 12 years a slave, och ur ett slags ”den amerikanska drömmen”-perspektiv vore det ju supermegakul om taxichauffören och amatörskådisen Barkhad Abdi fick en Oscar för sin första skådisroll NÅGONSIN, men Leto gör en förtrollande transa i Dallas Buyers Club och vinner i så fall rättvist.

BÄSTA KVINNLIGA BIROLL

Nominerade: Sally Hawkins (Blue Jasmine), Jennifer Lawrence (American hustle), Lupita Nyong’o (12 years a slave), Julia Roberts (En familj), June Squibb (Nebraska).
Trolig vinnare: Jennifer Lawrence.
Största utmanare: Lupita Nyong’o.
Mörk häst: June Squibb.
Personlig favorit: June Squibb.

Kommentar: Otroligt många bra prestationer i den här kategorin i år, men väldigt mycket tyder på att Hollywoods älskling Jennifer Lawrence sopar hem vinsten och blir historisk på lite olika sätt. Till exempel blir hon med sina 23 år (hon är verkligen fucking 23, J.Law) den yngsta skådisen någonsin att kamma hem två Oscarsstatyetter. Dessutom skulle en vinst innebära att hon blir den tredje kvinnliga skådespelaren att vinna två år i rad – Lawrence vann ju huvudrollskategorin för Du gör mig galen! 2013 – efter Luise Rainer och Katherine Hepburn.

Nåväl, nog med statistiken. (Vem är jag – Lasse Kinch?) Lite kluven här. Jennifer Lawrence är förstås skitbra i American hustle, skitbra är hennes defaultläge, men jag kan tycka att Lupita Nyong’os porträtt av Patsey i 12 years a slave drabbar hårdare. Dessutom är June Squibb, mäktiga 84, sensationell i Nebraska.

Det om det.

Nu varvar vi UPP, hörrni. Ramlösan är på kylning. Lysmelken har välsignat oss med sin närvaro. Kaffebryggaren stånkar och stönar och laxerar som om den ätit dålig thai. Det regnar tydligen i Hollywood. Blir en ljuvlig jävla natt, det här.

22.21: Och då sa den ena guldgubben till den andra: ”Dry land is not a myth – I’ve seen it.”

regn

01.16: Läste precis i en sidochatt till en fulstream – där världens intelligensreserv ju brukar härja – att Amy Adams borde vinna priset för best unsupported actress efter American hustle. Det har NÅGOT ändå.

Nåväl, bara en och en halv timme kvar till gala, minsann. Röda mattan-spektaklet tickar på och det är ju vad det är. Ryan Seacrest intervjuar Kristin Chenoweth.

Finns inte så jävla mycket att säga om det, så jag tänkte avrunda den här lilla kategorigenomgången i stället. Återstår gör de två allra tyngsta priserna: för bästa regi och för bästa film. Och känslan är att det även 2014 kommer att bli ett så kallat split year, då dessa två statyetter går åt varsitt håll.

Intressant, det där. Förr brukade ett split year inträffa ungefär en gång per decennium. Men det produceras färre och färre filmer som lyckas ena akademin och göra storslam i de tunga kategorierna. Bara på oo-talet hände det tre gånger att Oscarn för bästa regi respektive bästa film fick olika mottagare (Gladiator/Steven Soderbergh 2000, Chicago/Roman Polanski 2002 och Crash/Ang Lee 2006).

Historien upprepade sig också så sent som förra året, då Argo blev bästa film (trots att Ben Affleck inte ens var NOMINERAD till regipriset – har det någonsin hänt förr?) och Ang Lee vann ånyo för luftslottet Berättelsen om Pi.

BÄSTA REGISSÖR

Nominerade: Alfonso Cuarón (Gravity), Steve McQueen (12 years a slave), Alexander Payne (Nebraska), David O Russell (American hustle), Martin Scorsese (The wolf of Wall Street).
Trolig vinnare: Alfonso Cuarón.
Största utmanare: David O Russell.
Mörk häst: Steve McQueen.
Personlig favorit: Steve McQueen.

Kommentar: Gravity räknas bli galans största vinnare rent kvantitativt – den lär gå som tåget i alla kategorier som rör ljud och specialeffekter – och sannolikt prisas också Alfonso Cuarón för sitt regiarbete. Personligen gillar jag ju filmens visuella vidunderlighet, men är överlag inte riktigt lika frälst som många andra. Manuset är bitvis otroligt platt och George Clooney är fan bara ett haveri.

Kan någon utmana Cuarón så är det alltjämt David O Russell och Steve McQueen (som i så fall blir den första svarta regissören någonsin att vinna). Jag är bedrövligt svag för allt Alexander Payne gör, inte minst Nebraska, så det hade varit en trevlig superskräll.

BÄSTA FILM

Nominerade: 12 years a slave, American hustle, Captain Phillips, Dallas Buyers Club, Gravity, Her, Nebraska, Philomena, The wolf of Wall Street.
Trolig vinnare: 12 years a slave.
Största utmanare: American hustle.
Mörk häst: Gravity.
Personlig favorit: 12 years a slave.

Kommentar: Det är egentligen först när man ser alla ”best picture”-kombattanter uppradade som man verkligen kan bedöma kvaliteten på ett filmår. 2013 känns gediget. En uppryckning efter två svagare år, där framför allt 2011 utmärker sig som vettvilligt dåligt med renlärig skit som Hugo (!) och War horse (alla världens utropstecken räcker inte till) bland de utvalda.

Årets giv kommer dock inte i närheten av det fantastiska filmåret 2010, då verk som Black Swan, Inception, The kids are all right, Winter’s bone, True grit och Social network fick se sig besegrade av The king’s speech.

Anyway. Lite osäkert kring utgången i år, men 12 years a slave – vars hela marknadsföringskampanj kretsat kring de två orden ”It’s time” – är min gissning. Den har trots allt gått bäst hittills under galasäsongen och har så mycket Oscar i sitt dna att Bruce Derns fickur stannar. (Fickursaura, Dern.)

American hustle fick mycket kärlek på Golden Globes och kan bli farlig, men jag tror ändå att den är lite för spretig och ytlig och kitschig för att kunna sopa hem akademins tyngsta pris. Det är ju generellt extremt sällsynt att komedier plockar hem den här kategorin också.

Och med det avrundar vi den här lilla genomgången. Från och med nu blir det lite högre uppdateringsfrekvens och lite mer korthuggna observationer. Känns ändå målgruppsanpassat 01.16.

Nähä. Kaffe. Lysmelk.

01.30: Ser nu att någon pigg Twittersoldat antytt att McCoua McConag McConaughey, vid en eventuell vinst, borde hålla upp Oscarstatyetten och säga: ”Look who just found The Yellow King.” Hade ju varit lattjo.

01.49: Att människor förtjusas så mycket av att Jennifer Lawrence råkar ramla är nog något jag aldrig kommer att förstå. Men then again förstår jag ju inte vintersport heller.

01.50: Oh. Just det. FLASH! Jennifer Lawrence råkade ramla.

01.52: Har vi pratat om Mats Knutsson-kvaliteterna på Christian Bales comb over i American hustle?

01.55: Julia Roberts får mig att tänka på countrysångerskan Julie Roberts. Alla med hjärtat i söder måste lyssna på Break down here.

02.04: Barkhad Abdi på röda mattan. ATT Tom Hanks inte är nominerad ändå. Hur tänker folk? Kämpa, akademins samlade synapser.

02.06: Har nog aldrig sett en flygigare frisyr än Bill Murrays just nu. Vintage Ernie McCracken. Anlände sannolikt i golfbil.

02.07: Golfbilsskämten kring Murray må vara gamla, men klockan är 02.07 och då åtnjuter man som alla vet ett slags humoristisk immunitet.

02.29: Då åker vi! Pris ske gud. Ska bli mycket spännande att se om the McConassaince fullbordas.

02.35: John Travolta slår än en gång sitt eget världsrekord i tupé. Han är tupévärldens Sergej Bubka, Travolta. There’s just no stopping him.

02.40: Klart stabil öppning av Ellen. From och harmlös, visserligen, men med några vassa oneliners. Får hoppas att det spårar ur härifrån så att jag kan använda den mycket osökta allitterationen ”degenererad DeGeneres”.

02.42: Bästa manliga biroll coming up. Han ser DYR ut i kväll, Bradley Cooper.

02.43: Jared Leto är officiellt Oscarvinnare. Låga odds på att han än en gång tackar ”the Rayons of the world”.

02.48: Första klippbilden på Bonos brillor är ett faktum.

02.50: Kerry Washington, från tv-serien Scandal, introducerar Pharrell Williams, som framför sitt nominerade nummer Happy.

02.51: Årtusendets anti-FLASH: Pharrell har hatt.

02.57: Naomi Watts och Laurence Fishburne delar ut pris.

02.58: Förlåt, Samuel L Jackson ska det vara.

02.58: För att parafrasera Snook: ta på dig din Kangolbasker. Det är inte Samuel L utan Kangolbaskern.

02.59: Priset för costume design går till Den store Gatsby.

03.01: Om det här vore public service hade jag nu varit tvungen att förnöjt flika in ”finns även andra baskermärken”. Men detta är ju inte public service så jag skiter i det. Plus att det ju typ inte finns andra baskermärken?

03.01: ”Släpp Kangolbaskern, Emil.” ”Okej.”

03.06: Channing Tatum. Jockaurornas jockaura.

03.12: Jag ska också säga att Dallas Buyers Club vann för ”best makeup and hairstyling”. Anmärkningsvärt då den hade en total ”hår och make”-budget på 250 dollar.

03.14: Animerade nissar på scen. Eller kanske framför allt nissar som animerar.

03.17: Frozen blir bästa animerade film. Kvällens mest väntade vinst.

03.20: Som en hyllning till ”riktiga hjältar” visas ett kollage på klassiska filmer som baserats på verkliga händelser. En trend som är synnerligen aktuell även 2014: sex av nio ”best picture”-nominerade filmer har något slags verklighetsförankring.

03.22: Gravity har de bästa visuella effekterna, minsann. Shocker.

03.25: Karen O framför The moon song från Her. Lågmäld kontrast till Pharrells Happy. Men det är tydligen ändå Let it go ur Frozen som ska vinna.

03.27: Alla dessa kursiverade titlar som kom och gick – inte visste jag att det var livet.

03.37: Bradley Cooper ska dela ut dokumentärpriset. Bör vara The act of killing.

03.38: Nope, 20 feet from stardom. Mysig film, men ett betydligt mycket mer lättvindigt alternativ. Akademin fortsätter alltså på musiktemat efter förra årets Searching for sugar man-vinst.

 03.50: Ingen skandinavisk lycka i kväll. Danska Jakten förlorar mot italienska The great beauty.

03.51: Italienaren tackar alltså – trumvirvel – Diego Armando Maradona. Måste vara a first i Oscarssammanhang.

03.54: Fuck, vad Amy Adams är bra i Her. Det var bara det.

03.55: Brad Pitt introducerar U2. Ordinary love från Mandela: Vägen till frihet. Bonos brillor är allt George Smileys inte är, på ett dåligt sätt.

03.58: Stående ovationer för en låt som definierar uttrycket ”meh”. Well, alright.

04.00: Känner ni den? Längtan efter en vettig kategori nu?

04.01: Någon måste avgå enkom för att Ordinary love nominerats framför Please Mr Kennedy ur Inside Llewyn Davis.

04.08: Sound mixing-statyetten till Gravity. Gråhåriga män galore.

04.09: Och sound editing. Och Gravity. Tre vinster redan. Håller på att samla ihop till ett fett dvd-omslag.

04.12: Christoph Waltz. Älskar honom. Delar ut pris till bästa kvinnliga biroll. Mina pengar är på J.Law.

04.15: Nix, Lupita Nyong’o. Fantastiskt kul.

04.16: …and here come the waterworks. Fint.

04.23: Ellen DeGeneres delar ut pizza till front row-folket. Unnar ändå Jared Leto en fettfläck på den vita tuxen. Hungrig också nu. Fan.

04.27: Amy Adams och Bill Murray delar ut pris för ”best cinematography”. Gravity, va?

04.28: Ack ja. Emmanuel Lubezki bör väl eventuellt geniförklaras.

04.31: Nej nu. Även redigerings-Oscarn till Gravity. Jag BÖRJAR bli lite provocerad, känner jag. Lysmelk. Lysmelk nu.

 04.36: Pink sjunger Somewhere over the rainbow som en hyllning till Trollkarlen från Oz. Det är inte vad jag behöver 04.36.

04.39: Vi får aldrig glömma den vulgärt höga basen på Pinks album M!ssundaztood.

04.45: Den selfie Ellen DeGeneres tog med front row-folket och bad alla retweeta är nu officiellt den mest retweetade tweeten någonsin. (Gud, svenskan.) Det tidigare rekordet hade Barack Obama med ”four more years”.

 04.54: Glenn Close på scen. Har fortfarande inte förlåtit henne för de 113 minuter Albert Nobbs stal av mitt liv.

04.55: Och så ”In memoriam”. I år ÄR det väl det man på Filip Hammarska hade kunnat kalla ett ”kanonår” för segmentet, antar jag. James Gandolfini och Philip Seymour Hoffman. Fortfarande helt ogreppbart i båda fallen.

05.00: Bette Midler sjunger Wind beneath my wings. Tungt.

05.02: Då var det klart. Stämningen kan återgå till gruppselfies och pizzamys.

05.09: Ärligt talat: vad HÄNDER med Travoltas utseende?

05.11: Ja, jag förväntar mig inte att ni ska svara på det. Men frågan måste lyftas. Nu framför Idina Menzel Let it go ur Frozen. Inte sett filmen, inte hört låten tidigare. Men den är ju inte helt… ogapig?

05.15: Gravity vinner ”original score”-kategorin.

05.18: Och Let it go vinner ”best original song”. Fräsigt.

05.21: Nu återstår i alla fall typ bara premiumkategorierna. Manus, med eller utan förlaga, huvudroller, regi och film. Hooray.

05.27: Manus efter förlaga, då. Och vinnaren är… John Ridley för 12 years a slave. Påminner väldigt mycket om Liverpoolanfallaren Daniel Sturridge, Ridley, fast utan hår. Jag approvar både utseende och vinst.

05.29: Manus utan förlaga. Spike Jonze vinner för Her. Lite kluven. Tycker att premissen för filmen är toppen, men att man kunde ha gjort ännu mer av den. Jaja, moving on.

05.34: Angelina Jolie och Sidney Poitier på scen för att dela ut regipriset. Måste väl bli Cuarón nu? MÖJLIGEN Steve McQueen.

05.34: #brucedernshållning

05.35: Jodå, Alfonso Cuarón. Tror att man bör ta efterfestrygg på Gravity-gänget i kväll.

05.35: Var fan ÄR Clooney förresten?

05.39: Det är 05.39-reklamen som sållar agnarna från vetet.

05.40: Tänk att jag bara använder mig av den där sägningen utan att ens veta exakt vad fan en agn är.

05.43: Daniel Day-Lewis delar ut priset för bästa kvinnliga huvudroll. Superospännande. Det blir Cate Blanchett. Ytterst intressant med de två kvarvarande kategorierna, dock. Slaget om ”best picture” är vidöppet efter Cuaróns vinst. American hustle har däremot en synnerligen skral kväll.

05.47: Frikostigt tacktal av Blanchett, som uppmärksammar alla andra nominerade kvinnor.

05.50: Jennifer Lawrence delar ut till bästa manliga. This is it. Leo eller Matt? Leo eller Matt?! LEO ELLER MATT?!

05.51: Gah.

05.52: Och det blir… MATTHEW McCOUA McCONAG McCONAUGHEY!

05.55: Lite väl gudfruktigt, men annars ett föredömligt sladdrigt tal.

05.56: Raskt vidare med bästa film. Will Smith presenterar. Kan bara bli 12 years a slave eller Gravity.

05.58: 12 years a slave. Rätt och riktigt.

06.00: Detta är alltså första gången en film som regisserats av en svart man eller kvinna vinner. FÖRSTA GÅNGEN. På 86 år. Mind = blown. Melk = lys.

06.01: Ljuvligt. Välförtjänt. Roligt.

06.19: Alright, alright, alright. Det var det hela. Finns inga ord kvar i mig så jag håller recapen kort.

Galan blev precis som väntat med Ellen DeGeneres vid rodret: trygg och trivsam. Vilket nog var exakt vad akademin ville efter Seth MacFarlanes vattendelande värdskap 2013. Selfien blir säkert ett klassiskt Oscarsögonblick.

Tacktalsmässigt var det ett ganska mediokert år där ingen egentligen stack ut på riktigt. Mest känslor blev det hos Lupita Nyong’o.

Statyettfördelningen känns rimlig. Det blev ju mycket Gravity i de mer filmtekniska kategorierna medan skådespelarpriserna fördelades precis som jag (och många andra) gissat, med undantag för just miniskrällen Nyong’o.

Med lite god vilja kan man beskriva det som favoritsegrar också för både Alfonso Cuarón och 12 years a slave. Trenden med ganska splittrade statyettregn fortsätter, alltså.

Dessutom: Travoltas hår.

Så, ja, that’s that. Ber om ursäkt för eventuella typos i inlägget. Det går fort och det MÅSTE gå fort om man ska palla vara vaken hela vägen, känner jag.

Det här var hemskt trevligt. Kudos till alla som orkat läsa detta groteskt långa blogginlägg. Vi kan väl göra om det om ett år eller så.

Nu stänger vi award season 2014. I slutändan kommer den nog att gå till historien som the year of the McCoua McConag McConaughey. Och det finns ju verkligen sedelärande slutsatser att dra där, om frukterna av hårt arbete och ingentings omöjlighet, så det blir väl en alldeles utmärkt not att sluta på.

Tack för visat intresse, y’all. Sov gott nu.

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar