Emil Persson

Emil Persson

Emil Persson

Musik, film och tv med Emil Persson

And it’s one more day up in The Canyons

Emil Persson  |  Publicerad 2013-07-30 17:07  |  Lästid: 3 minuter

En past-his-prime-författare, en super-past-his-prime-regissör, världens största manliga porrskådis och TMZ-generationens kanske mest sönderexploaterade trainwreck.

Eller om man så vill: Bret Easton Ellis, Paul Schrader, James Deen och Lindsay Lohan.

Teamet som ligger bakom The Canyons, med amerikansk premiär i dagarna, utgör ett slags Harlem Globetrotters i Hollywoods pariadivision. Att de strålar samman för att göra långfilm är tillräckligt för att väcka åtminstone mitt intresse.

The Canyons är ett halverotiskt thrillerdrama som kretsar kring en filmproducent. Sex, mystik, mord, mörka hemligheter och mer sex utlovas. Och alla som läst den ljuvligt bisarra "fotomodeller gone terrorister"-romanen Glamorama vet att Ellis kan sina älskogsscener.

För Lindsay Lohan är The Canyons en skådiscomeback. För James Deen (porträtterad i ett Cafénummer nära dig) innebär det ett steg in i den del av filmindustrin som inte nödvändigtvis måste innehålla lyckliga slut. För regissören Paul Schrader är det en (sista?) chans att hitta tillbaka till sena 70-talets storform (då han skrev saker som Taxi driver och Raging bull). För Bret Easton Ellis är det en möjlighet att etablera sig som manusförfattare snarare än American psycho-författare.

Recensionerna har hittills varit en ganska mixad påse, med ändå övervägande hundskit. Samtidigt berömmer exempelvis Variety Lindsay Lohans prestation och konstaterar att filmen kan ge Paul Schrader en liten renässans.

Men det allra bästa som The Canyons genererat – vågar jag nog säga redan nu – är dock inte filmen i sig.

I januari publicerade New York Times ett långt reportage om och från inspelningen. Det är fortfarande den kanske allra bästa text jag läst i år. Stephen Rodrick porträtterar ett projekt som är så oerhört löst sammanhållet att en plockepinnhög framstår som robust i jämförelse.

Mycket handlar förstås om att försöka manövrera Lindsay Lohan: när hon inte suckar över suicidala assistenter eller festar bort filmens budget med Lady Gaga så river hon sönder magasin med Oliver Stones ansikte på. För att hon inte fick en roll i regissörens Savages.

Läs. Läs om. Och läs om igen.

Stephen Rodricks story är en uppvisning i stilistik och stramt förmedlad humor – samt ett ypperligt bevis på vad fullständig jävla access verkligen kan göra med en text.

Till den som fortfarande tvekar på att ägna artikeln 15 minuter av sitt liv har jag i all hast lyft ur tre godbitar. Går att betrakta som textiga amuse-bouches. Vänligen sluka.

(Fotnot: Pope är producenten Braxton Pope och har inget att göra med, exempelvis, påven eller Sons of anarchy-gangsterkungen Pope.)

1. "A Bruckheimer-quality explosion blew his star into a million tiny pieces"

Lohan asked for a quick makeup break and retreated to her room. Schrader popped in for a word and then came out with a mischievous look on his face.

“Do you know that iPhone app that makes explosions?”

He held up the phone and showed me some footage he’d just shot of Lohan having her makeup redone. Then he pushed a button, and a Bruckheimer-quality explosion blew his star into a million tiny pieces.

2. "They all hoped they would still have a lead actress in the morning"

A few minutes later, Schrader yelled cut. The crew packed up. Pope went to check on Lohan. He noticed that she and Gavin had been drinking, which was understandable for a young woman shooting a sex scene with three porn stars. Quietly, Pope told Lohan that he could get her a driver to take her home. But she refused, jumped into her Porsche and headed down the dark, narrow road toward the P.C.H. They all hoped they would still have a lead actress in the morning.

3. "Now he's out of town making porn"

“What do we have left for James?” Schrader asked.

There was awkward silence before a producer chimed in.

“Uh, I was driving by Burbank airport yesterday and I saw James pulling into the airport.”

A call was placed. Deen admitted he was not in Los Angeles.

“Goddamn it,” Schrader said. “He agreed not to shoot porn during the shoot. Now he’s out of town making porn.”

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:57