Annons

Emil Persson
Musik, film och tv med Emil Persson

Annons
 

LIVE: Golden Globes 2015

18.59: Timmen är slagen, nu börjar vi för dagen. Japp, Anna Book-parafraserna står som spön i backen och ni vet vad det betyder: galabevakning! Konfetti! Fanfar! HELVETE, vi slänger in en sådan här pillemarisk kräftskivefullmåne också! Kaos!

Annons

image

Vi har ju gjort det här några gånger nu och det har alltid varit sjusärdeles trevligt. Så här såg det till exempel ut för exakt ett år sedan. Vi minns Golden Globes 2014 som året då juryn gick Breaking bad-nanas samt som kvällen då the McConaissance verkligen fick orkanvind i segeln.

Jag kommer i vanlig ordning att hålla så kallad låda här med ideliga uppdateringar natten igenom. I brist på Leifby Live-liknande chattverktyg huserar jag som vanligt i ett och samma blogginlägg. Alltså det här. Man får vackert uppdatera sidan under galan för att få ta del av min synnerligen subjektiva rapportering. Metoden har kommit att kallas Persson Refresh och Aller Media uppskattar att man kommer att sälja exakt noll annonser på detta format i år.

Men – vi har varandra. Vi är en Fockersk circle of trust, vi som begriper charmen i att galavaka, i att jämföra E! Tonight-reportrarnas bekräftelsebehov på röda mattan och i att följa statyettfördelningen i realtid. Och vi kommer att ha megamysigt även 2015. En otroligt glädjande nyhet är ju att SVT Play har den goda smaken att visa sjabraket i år – sändningen börjar 01.00, galan 02.00 – så man slipper faktiskt googla fulstreamar som en annan pungsvettig parasit.

Jag återkommer om ett par timmar med ett mer grundligt uppsnack. Till dess föreslår jag att ni bunkrar upp med lysmelk, kaffe, snus och vad ni nu föredrar för sällskap där i soffan. På ÅTERHÖRANDE, dearly beloved.

21.39: Ju mer man personligen brinner för specifika filmer, tv-serier och/eller skådisar, desto mer sevärda blir de stora Hollywoodgalorna. Alla som följt den här sporadiska bloggen i någon utsträckning vet att jag haft en ganska svag spot för Breaking bad och Bryan Cranstons metamfetaminmorfos (ja, nu när jag väl KOMMIT PÅ den där mashupen tänker jag använda ordet så ofta jag kan) och att jag därför svettats ut enorma mängder kakao och koffein under de senaste vakorna.

Men Breaking bad gick ju i mål 2013 och därför ligger tv-kategorierna nu ganska vidöppna. Det ska bli intressant att se hur Hollywood Foreign Press Association – som består av internationella journalister och alltså röstar fram vinnarna – tänker nu. Det är till exempel inte alls omöjligt att House of cards får en mer prominent positon, trots att S02 var ohemult mycket svagare än S01.

Vad gäller filmerna så ligger Birdman bra till. Broadwayskildringen leder nomineringsligan då den finns representerad i sju olika kategorier – pretty much alla där den ens KAN figurera. Boyhood och The imitation game delar andraplatsen med fem nomineringar var.

Har man inte sett Birdman så måste man. Filmens visuella gimmick är som bekant att den verkar vara filmad i en enda tagning. Man såg det egentligen komma. Hollywood har haft entagningshybris ett tag.

Jag VET att greppet går way back, men det har fan aldrig varit större än i modern tid. Minns särskilt hur populärt det var att febra om supertagningen i Försoning redan 2007 (gud, SÅ trött på Försoning-febrandet). Och två av senaste årets största popkultursnackisar har också strulat runt med lååånga tagningar: öppningsscenen i Gravity och True detective S01E04.

Att det skulle komma en nästan helt sömlös produkt som Birdman (som ju för övrigt fotats av Gravity-Emmanuel Lubezky) var oerhört, oerhört väntat. Men den är fortfarande en alldeles enastående film.

Mina sympatier ligger framför allt hos Birdman och Boyhood i kväll. Det är de två bästa filmerna i startfältet. Jag tycker att Eddie Redmayne står för den enskilt bästa rollprestationen i The theory of everything, men jag tycker att både Rosamund Pikes (Gone girl) och Steve Carrells (Foxcatcher) insatser är lite överskattade. Om kategorin varit ”Best lösnäsa” hade jag accepterat Carrells nominering. Kanske.

Jag tycker att både True detective och Fargo är otroliga produktioner och det är ledsamt att de går upp mot varandra. Jag tycker att Edward Norton och Patricia Arquette bör belönas, men jag tycker att Orange is the new black till varje pris måste stoppas. Orange is the new black ÄR Full frys med Stefan och Krister och jag örväntar mig en cameo av Birger i S03.

Skärmavbild 2015-01-11 kl. 22.06.44#jesuisbirger

Du tycker antagligen annorlunda och det går ju alldeles utmärkt i ett yttrandefritt land. Hur som helst ska det bli särskilt spännande att se var filmpriserna landar eftersom vi av erfarenhet vet att Golden Globes ger en tydlig fingervisning om hur det kommer att se ut på Oscarsgalan den 22 februari.

Turist, då? Jo, jag tycker ju att den ska vinna ”Best foreign picture” – och det hade den nog gjort ett Ida-fritt år – men den får det mycket tufft mot det svartvita polska dramat. Vi hoppas på det bästa.

23.02: There is a lysmelk that never goes out.

lysmelk

23.53: I de här väskorna befinner sig alltså namnen på alla vinnare just nu.

Skärmavbild 2015-01-11 kl. 23.54.40

Jag gillar dem. Om man tänker bort EY-sponsen ser det ut som något Charles-Ingvar Jönsson skulle kunna använda till att förvara stulna sedlar i, för att sedan låta sig drogas av Wall Enberg på något dumdristigt sätt och förlora allt.

Sedan kan man väl fundera på om det verkligen ska behövas tre OLIKA väskor för att transportera lite namn på ett papper, men vem är jag att ifrågasätta åtgärder som uppenbarligen skapar fler arbetstillfällen i Hollywood.

00.05: Alldeles strax dax för röda mattan. Hoppas Ruben Östlund börjar bli packad. Det är fan det minsta man kan begära.

00.18: Tydligen spelar de in scener till Entourage-filmen på röda mattan. Golden Globe-nominering för Vincent Chase coming up då, kan man misstänka. Känns skönt att min slutledningsförmåga är intakt.

00.25: 35 minuter till SVT:s sändning börjar. Men det finns bannerbelamrade fulstreamar därute. I vanlig ordning med världens samlade intelligensreserv i chattfältet till höger. Search for yourselves. Nåväl, några av kvällens presentatörer i urval så länge: Matthew McConaughey, Gwyneth Paltrow, Ricky Gervais, Robert Downey Jr, Bill Cosby, Jennifer Aniston, Bryan Cranston, J.Lo, Vince Vaughn, Colin Farrell, Oprah Winfrey och Harrison Ford.

00.31: Okej, inte Bill Cosby. Men jag har stora förhoppningar om att Harrison Ford ska kunna ge oss ett härligt senile moment och uttala ett namn helt åt helvete eller så. Tror han har det I sig. Om Slate gör en ny namngenerator (hur länge HÅLLER namngeneratorhumorn?!) efter i kväll så tror jag att skämtet är på Harrison Fords expense.

00.51: Det är några minuter till SVT:s stream drar igång. Jag har precis vevat igång kvällens andra kanna kaffe. Snön ligger vit på taken, endast den Fockerska circlen of trust är vaken. Januari peakar antagligen här.

00.53: Snön ligger vit på Taken.

01.06: Reese Witherspoon på röda mattan, nominerad för sin roll i Wild. Hygglig film, dåligt slut. Lucinda Williams Something about what happens when we talk förekommer. Fempluslåt.

01.07: Jake Gyllenhaal på röda mattan, nominerad för sin roll i Nightcrawler. Bra film, Gyllenhaal är otrolig, men vi MÅSTE sluta säga att han är CREEPY i den nu. Fan, jag har inte hört en enda människa nämna Nightcrawler utan att påpeka hur CREEPY Gyllenhaal är. Ordet bara reproduceras och reproduceras. Det har gått ”creepy”-inflation i diskussionen kring Gyllenhaals insats i Nightcrawler och ”creepy”-inflationen måste till varje pris stoppas. DET FINNS ANDRA ORD!!!

01.10: Kan vara så att jag behöver äta något.

01.22: Finns ingen i världen som är mer nöjd över sin skäggstubb än Adam Levine. Och då ska man veta att det är ofattbart hård konkurrens.

01.23: Älskar Mark Ruffalo.

01.46: Finns många som inte åldras i Hollywood men ingen inte åldras som J.Lo. Platt observation, givetvis, men människan har fan lyckats upplösa tidslagarna på ett sätt som antagligen får Michael Caine att börja yra om att han inte ska gå quietly into the good night nu igen. Och det var ju det sista vi behövde.

01.57: Nu är det fan dags. Kudos till alla tappra som lyckats hålla sig vakna. Den svåraste biten är över.

01.58: The man with beard on his face.

Skärmavbild 2015-01-12 kl. 01.58.26

02.05: Bordet med Paul Rudd och Jeff Goldblum känns potentiellt stökigt.

02.11: Otroligt, otroligt bra öppning av firma Fey och Poehler. De är värdar för tredje och sista gången och tänker uppenbarligen gå ut med stil.

02.13: Bästa biroll i dramafilm till JK Simmons för Whiplash. Ofta brukar det ju heta att man får ett ansikte på ett namn, men i det här fallet får världen ett namn på ett ansikte: Simmons är en av de där notoriska birollsinnehavarna som man sett tusen gånger men kan ha svårt att placera.

02.16: Joanne Froggatt från Downton Abbey vinner ”Best supporting actress” framför favoriten Uzo Aduba från Orange is the new black. Verkar som att folk kanske förstått att serien till varje pris måste stoppas.

02.17: Och – reklam.

02.23: Kan inte låta bli att hålla lite på Fargo trots att True detective väl är bättre. Någon underdoggrej, kanske.

02.23: Fargo! ”Best mini-series or TV movie”. Det var som fan.

02.26: Sjukt slirig, Jeremy Renner. Som presenterar med J.Lo. Och inte på det bra sättet. Bengt Andersson-sättet. Utan ocharmigt. Nåväl: Billy Bob! Ingen McConaughey, alltså.

02.27: Stark start för Fargo som också har flest nomineringar av alla i tv-kategorierna.

02.31: För den som inte begrep Jeremy Renner-kontroversen så stirrade han alltså först för djupt i flaskan och sedan för djupt i J.Los urringning.

02.35: Michael Keaton uppmanas ta en bild på Meryl Streep och ”nordkoreanskan” och GIVETVIS ska Benedict Cumberbatch fotobomba. Finns fan INGET värre än när kändisar ska fotobomba i bilder i tron att de är SKÖNA då när det bara avslöjar en självbild som visar hur OSKÖNA de i själva verket är. Vet inte om jag formulerade det där rätt men det är vidrigt. Cumberbatch känns sjukt asig över huvud taget.

02.37: Åh, Bryan Cranston. Blir fan knäsvag.

02.39: Gina Rodriguez vinner för Jane the virgin. Otroligt tippat. Bra waterworks likafullt.

02.40: Transparent tar sitt första pris för kvällen: ”Best series” i kategorin komedi eller musikal. MÅSTE se detta.

02.45: Vanity Fair skriver lite om #jesuischarlie-engagemanget under kvällen.

02.50: Islänningen vinner ”Best original score” för The theory of everything. Bra, islänningen.

02.52: Prince dyker upp och delar ut pris till John Legend och Common. För låten Glory. I filmen Selma.

02.53: And just like that… Prince was gone. Tomt.

02.59: Den vidrige Cumberbatch fotobombar.

03.03: Det är något Christer Sjögren-fårat över Clive Owen. Finner jag sympatiskt.

03.06: Blir ändå varm inombords när Ricky Gervais står på en Golden Globes-scen.

03.09: Amy Adams vinner förresten för Big eyes. Det borde börja närma sig Ruben o’ clock, no? Ska vara typ halvvägs in i galan.

03.15: Lite reaktioner på Princes entré är vi väl värda efter det här.

03.20: Patricia Arquette vinner för Boyhood och det är rätt och riktigt. Fint tal, dessutom. Men den här överdrivna kollegiala vördnaden för Meryl Streep måste få ett slut. Point taken för så oerhört, oerhört, oerhört, oerhört längesedan.

03.26: Sinnebilden av ondska.

benedict

03.30: Birdman tar manuspriset. And so it begins.

03.37: Jeffrey Tambor! För Transparent.

03.39: Tambor tillägnar priset ”the transgender community”. För fler popkulturella 2014-fenomen som uppmärksammar transsexuellas situation rekommenderar jag varmt punkbandet Against Me!:s album Transgender dysphoria blues.

03.43: Nu är det Ruben!

03.44: Det bidde inte Turist. Eller Force Majeur, om man vill. Inte förhandsfavoriten Ida heller. Det bidde Leviathan. Ryskt. Meh.

03.46: Dumt.

03.47: Maggie Gyllenhaal, The honorable woman.

03.54: Paul Rudd presenterar sig som (countrysångaren) Blake Shelton. Ingen aning om varför, men nu är det så. Och The affair vinner. HFPA fortsätter älska att uppmärksamma nya serier.

03.59: Kevin Spacey vinner bästa manliga huvudoll i en dramaserie. House of cards, förstås. Tjaha.

04.05: Började nästan tro på Dominic West där, lex Transparent och Jeffrey Tambor, men det blev Spacey som jag ju tippade ursprungligen (se inlägget nedan). Och så sa han f-ordet i tacktalet och det förstår jag att man egentligen ska hetsa upp sig över men det orkar jag verkligen inte.

04.09: Clooney kärleksbombas av Julianna Margulies och Don Cheadle nu när han ska få något slags lifetime achievement. Ett rakt igenom populistiskt val, får man ju säga.

04.17: Clooney pratar fortfarande. Fin kärlekshyllning till fru Amal. Och så kvällens näst mest väntade ”Je suis Charlie”-uttalare, efter Jared Leto tidigare (i särklass mest väntad).

04.18: Nu slutade han prata.

04.18: Det är obegripligt att SVT bara har en klocka som räknar ner i reklampauserna i stället för något slags kommentator. Nu är det någon som inte tänkt igen.

04.20: Oavsett vilket är det 04.20-reklamen som sållar agnarna från vetet.

04.23: Harrison! My man.

04.24: Richard Linklater vinner regipriset och blir Oscarsfavorit. Rimligt. Älskar Boyhood. Även om jag ju hellre hade hört Harrison uttala Alejandro González Iñárritu.

04.28: Bästa kvinnliga huvudroll i dramaserie till… Ruth Wilson. The affair.

04.32: Knapp halvtimme kvar. Bägge filmpriserna återstår. Är beredd att satsa mycket på att det blir Birdman respektive Boyhood. Men först bästa manliga skådis. Keaton, sannolikt.

04.34: Keaton.

04.36: Helvete vad han öser på. Spara lite till Oscarsgalan.

04.40: Vi minns hur det gick för McConaughey när han hade vunnit allt som gick att vinna och till skut skulle upp och winga Oscarstalet. Det blev jätteräkor av alltihop.

04.41: Nåväl, vackert och värdigt av Keaton. Reklam igen. 20 minuter kvar. Gosh.

04.46: Downey Jr delar ut pris till bästa film i kategorin komedi eller musikal. Och… The Grand Budapest Hotel! Shit! Sensationellt, fan. Nu fick jag puls. Det var jag inte förberedd på så här dags på dygnet. Vad fan hände med Birdman? Nåväl, Oscarn till Boyhood då. Sjukt.

04.48: Herre.

04.49: Wes Anderson rabblade alltså namnen på medlemmarna i HFPA i sitt tacktal. Alltid quirky.

04.52: Två priser kvar. Bästa kvinnliga huvudroll – som tippas gå till Julianne Moore men där jag tror att Rosamund Pike blir farlig – och bästa dramafilm. Alltså Boyhood.

04.52: Julianne Moore. Still Alice.

04.53: Bästa manliga är ju kvar också! Bör vara Eddie Redmayne för rollen som Stephen Hawking i The theory of everything.

04.54: Japp, Redmayne. Galan ligger efter tidsmässigt och det går undan som fan nu.

04.56: Reklam. Klippbilden på en bitter Cumberbatch i nederlagets stund var mycket vacker. Inte så fotobombsugen nu, are we? Gyllenhaal såg desto mer sympatisk ut. Kom nu ihåg vad vi sagt om Nightcrawler. Jag inser att jag tar på mig rollen som något slags lingvistikens public service här, men det FINNS fler ord än ”creepy” man kan använda när man vill beskriva Jakes insats i Nightcrawler. Det går alldeles utmärkt. Jag lovar.

05.00: Well, well. Nu stänger vi den här jäveln.

05.01: Meryl Streep hyllar värdparet Tina Fey och Amy Poehler innan hon delar ut dramapriset.

05.02: Boyyyyyyhooooooood!

05.04: Snabb traditionsenlig sammanfattning då.

Kvällens stora chock var förstås att Birdman snuvades på priset i komedigenren. The Grand Budapest Hotel kom från ingenstans och vann. Att HFPA bedömde The affair som en bättre serie än Game of thrones, Downton Abbey och House of cards får också ses som överraskande. Samma sak kan sägas om Fargos triumfer över True detective i miniseriekategorin. Orange is the new black stoppades till varje pris.

Tacktalen var generellt ganska starka och tårdrypande. Clooneys innerliga kärleksförklaring till Amal kanske det mest minnesvärda.

Andra snackisar från kvällen blir möjligen Jeremy Renners sätt att referera till Jennifer Lopez bröst som ”globes” och allmänt sunkiga beteende samt Benedict Cumberbatchs fotobomb då. Och Prince. Och människors mycket GIF-vänliga reaktioner på Princes närvaro.

Det blev ingen vinst för Ruben Östlund och Turist, men med stor sannolikhet lär det ändå bli en Oscarsnominering och förstås ett allmänt jävla karriärbreak. Han har spännande tider framför sig, Ruben.

Boyhood vann i både regi- och dramafilmsklassen och är nu filmen ATT SLÅ under Oscarsgalan. Allt tyder på att den kommer att plocka hem de tyngsta priserna där också. Det känns bra för mig.

Tina Fey och Amy Poehler var som vanligt eminenta och kommer att bli saknade. Galan i sig var också snäppet över medel, skulle jag säga. Bra känslostyrka och ett antal överraskande val som bidrog till lite nerv.

Det var det hela. Tack för visat intresse! Vi ses igen i samband med Oscarsgalan den 22 februari. Be safe out there så länge. Morsning.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar